9el 144Mhz Yagi

8. září 2012 v 3:50 | KD8MRK |  Antény

9el 144Mhz Yagi

podle

G0KSC model SC14409M optimalizovaná na 144.000 až 144.600 MHz

Délka ráhna 4.35 metru, rahno je čtvercový profil z aluminia o straně 25mm až 30mm
Není třeba žádná podpora ráhna (boom). Tato anténa je širokopásmová a jakkoliv má jen 9 prvků, má naprosto skvělý zisk.
Anténa má velmi efektivní vyzařovací schopnosti a velmi malé ztráty

Rozměry v metrech

Vzdálenosti mezi prvky:
  • Reflektor = 0
  • Dipól = .207m
  • Dir1 = .320m
  • D2 = .739m
  • D3 = 1.367m
  • D4 = 2.08m
  • D5 = 2.866m
  • D6 = 3.712m
  • D7 = 4.35m na konci ráhna
Poloviční délka jednotlivých prvků:
  • Ref = .5095m
  • Dipól = .5125m
  • D1 = .479m
  • D2 = .467m
  • D3 = .454m
  • D4 = .445m
  • D5 = .438m
  • D6 = .4375m
  • D7 = .4395m
  • průměr prvků je 3/8" nebo 9.5 až 10 mm.
Střední kmitočet anteny @ 144.300Mhz:
  • Zisk: 14.15dBi
  • Předozadní poměr : 22.07dB
  • Vyzařovací úhel v horizontální úrovni kdy (antena je min. v 10-ti metrové výšce): 3 stupně.

Průměr prvků:
Každý prvek je vyroben z 10mm aluminiové trubičky nebo kulatiny. Není třeba měnit délku prvků pokud použijeme 25 nebo 30mm čtvercový profil, protože prvky sedí dostatečně vysoko nad ráhnem v izolačním lůžku, a ráhno na ně nemá žádný vliv.

Dole: Andy VK6OX Andy napojil koax na dipól a koaxiální smyčku která přizpůsobuje antenu k impedanci 50 Ohmů.

Nahoře vyzařovací diagram v horizontálním řezu a dole ve vertikálním.

Dole SWR-Zisk v závislosti na kmitočtu
 a ještě doleji: odrazový koeficient (50 Ohmů) v závislosti na kmitočtu.
fff
obrázky jsou od VK6OX (Andy).

Andyho poznámky o antenně: Použil silikonovou těsnící hmotu. Koaxiální smyčka je připevněna k ráhnu izolační páskou Scotch 23,
Minimální SWR na 144.350 MHz je 1.02:1 což je super, na 144.100 MHz je 1.05:1 a totéž na 144.500 MHz.

Prvky jsou připevněny jakýmisi objímkami z plastické hmoty které pokud je poznávám sloužily v originále jako držáky ocelových trubiček, většinou v průmyslu. Jako držáky prvků jsou přímo excelentní. Myslím že se dají sehnat všude na světě. Pokud je možné raději se vyhněte těm v černé barvě, protože by mohly být na bázi uhlíku který by mohl parametry značně zkreslit.

Originální stránky v angličtině najdete zde.
Tam najdete i další antény pro různá amatérská pásma a provedení dalších Yagi antén pro 2m - 70 cm - 6m a KV pásma.