Únor 2016

Anténa SY27-4a její úpravy pro 28 MHz.

28. února 2016 v 3:58 | KD8MRK Thyronx@seznam.cz |  Antény

Antena pro 28 MHz z prodejny v ultralehkém provedení a profesionální kvalitě.

Úpravy anteny Sirio SY 27-4 pro provoz na 10m (28 MHz)

Antena se vyrábí v Itálii a prodává prakticky po celém světě za pozoruhodně nízkou cenu. Je zhotovena z lehkých hliníkových slitin a veškeré držáky z oceli. Originálně je antena navržená pro CB pásmo 27 MHz. Vydrží vichr až do 120km/hod. Zde tedy jsou úpravy pro provoz na 10 m v dosti širokém spektru frekvencí od 28,00 do 29,6 MHz. S přijatelným SWR. Jako střed designované frq jsme zvolili = 28.300 MHz.


Délky prvků po úpravách:

Reflektor, 5460mm
Dipól 5200mm
1st Direktor 4890mm
2nd Direktor 4640mm

Vzdálenosti

mezi dipólem a reflektorem = 1500 mm
mezi 1. direktorem a reflektorem je 2500 mm
mezi 2.direktorem a reflektorem je 4000 mm

Tedy délka ráhna jsou 4metry.

Anténa po úpravě délek prvků a doladěním Gamma na dipólu, vykazuje nádherné SWR. Pravda používám stejně antenní tuner který ladím na nulové odrazy signálu a max výkon do antény. Mám jen 100W. Antena přijímá velmi dobrý zisk. Slyším stanice, které okolní amatéři neslyší vůbec. FT-847 má citlivý přijímač.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pro ty, kteří si chtějí na anteně vylepšit předozadní poměr, zkuste následující změny v délkách které platí pro polovinu délky každého prvku.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Steve, G3TXQ k těmto změnám podotýká, že vypadají velmi nadějně.
V číslech zisk na 9.65 dB a 22dB předozadní poměr na 28 MHz s krásně potlačenými postranními laloky. Předozadní poměr hraje hlavní roli pokud pracujete s velmi slabým signálem u protistanice.
Pravdou je, že provedení anteny má poměrně krátké ráhno (4m). S tím si myslím se předozadní poměr dá jen těžko výrazně úspěšně řešit. Nicméně, trend je koupit a "vybastlit" si ji k obrazu svému. Možnosti jsou nekonečné. Já ji mám připojenou stejně přes antenní tuner a vyladěnou aby šlo "všechno ven a nic zpátky."

Ta antena je lehká, vyrobená z nekorodujícího aluminia, třmeny, clipy a jiné jsou z oceli. Je to kompletní stavebnice, kde nechybí nic ani namontovaný UHF konektor. Celá antena je vodotěsná a podle mne neobyčejně levná na svůj rozměr a počet prvků. Je ladielná mezi 27 až 29 MHz. Sirio ji vyrábí v Itálii a dá se koupit v mnoha prodejnách včetně Amazonu. Měla by být k dostání i po celé Evropě.
Podobnou anténu mám i pro 6m pásmo. Je vertikální a obě jsou trvale nasměrované z Floridy na Evropu.

Používám nejčastěji TCVR YAESU FT-847 Earth Station,
160m až 24cm
Výkon 100W na KV+6m a